Voorbeeld Alt tekst

Turbocharger Specialist

Sinds 1985 gespecialiseerd in de levering van nieuwe en gereviseerde turbochargers. Door onze ruim gesorteerde voorraad nieuwe turbo's en reeds gereviseerde turbo's kunnen wij bijna elke turbo direct leveren.
Wij leveren en reviseren turbo's voor personenwagens, lichte bedrijfswagens, scheepvaart, watersport, stationair motoren, tractoren, race, rally en up-grade toepassingen.

U bent van harte welkom met uw turbo reparatie waar ons vakkundige team u van alle turbo hulp kan voorzien.

Neem contact op

Intercooler reinigen

Hoe maak ik een intercooler schoon?

Hoe maak je een turbo diesel intercooler schoon?

Soms is het enige wat je intercooler nodig heeft een goede reiniging. De warmtewisselaar werkt net als een radiator en kan soms verstopt of verstopt raken. Afhankelijk van het type intercooler kan dit beperkt zijn tot verstopping aan de buitenkant op het oppervlak van de vinnen. Als het een vloeistof-naar-lucht intercooler is, kan de verstopping ook intern optreden. Als de verstopping klein is, is een eenvoudige manier om dit te verhelpen het verwijderen van de ophoping.

Verderop zullen we bespreken hoe u een opschoning uitvoert. Maar eerst willen we u door het koelsysteem en de algemene rol van een intercooler leiden.

Turbo dieselmotoren

Turboladers worden vaak in dieselmotoren aangetroffen maar tegenwoordig ook steeds meer in benzinemotoren. Om het brandstofverbruik en het vermogen te helpen verbeteren. Een turbo neemt een grote hoeveelheid lucht op - veel meer dan een motor met natuurlijke aanzuiging - wat zorgt voor een betere verbranding. Een atmosferische motor vertrouwt op atmosferische druk, cilinderbeweging en het venturi-effect om een ​​vacuüm te creëren om de lucht door de verbrandingskamer te duwen. Ze leveren doorgaans minder vermogen.

Een motor met turbocompressor wordt een geforceerde inductiemotor genoemd, omdat de lucht onder hoge druk in de motor wordt geduwd. Gecomprimeerd door de turbo, komt er meer lucht in de verbrandingskamer. Dit zorgt ervoor dat het brandstof-/luchtmengsel sneller ontbrandt en daardoor meer energie naar kritieke onderdelen van de auto wordt gedistribueerd. Meer energie = meer vermogen bij dezelfde cilinderinhoud.

Het verschil hier is uiteraard luchtcompressie en dit proces zorgt voor veel (overtollige) warmte. Warme lucht zet uit waardoor de luchtdichtheid afneemt en er minder zuurstof wordt afgegeven. Dit is niet ideaal voor verbranding en dus komt de intercooler om de hoek kijken. De intercooler koelt de lucht voordat deze de motor binnenkomt, waardoor de zuurstofdichtheid toeneemt. Door deze warmte, veroorzaakt door compressie, te verwijderen, helpt het ook oververhitting van de motor te voorkomen. Zonder de intercooler zou de bedrijfstemperatuur van de motor hoger zijn, wat het brandstofverbruik vermindert en de slijtage versnelt.

Tekenen en symptomen

Nu u weet hoe een turbodieselsysteem werkt, willen we u helpen bepalen wanneer uw intercooler wat extra aandacht nodig heeft.

  1. Oververhitting van de motor. Zoals we eerder vermeldden, is oververhitting tijdens normale rijomstandigheden een zeker teken dat er iets mis is. Verstoppingen of blokkades kunnen het vermogen van de intercooler om te koelen verminderen.
  2. Merkbare daling van het motorvermogen. Om dezelfde reden ontvangt de motor mogelijk niet zoveel koele lucht voor verbranding en kan de vermogensafgifte worden verminderd.
  3. Verhoogd brandstofverbruik. Het verbrandingsproces kan in het gedrang komen, wat resulteert in een hoger brandstofverbruik.
  4. Er komt onnatuurlijke rook uit het uitlaatsysteem. Een lek is een mogelijke oorzaak, wat kan resulteren in een scheve lucht-brandstofverhouding. Soms kan dit ertoe leiden dat brandstofresten worden verbrand en zwarte rook ontsnapt.
  5. Lekkage. Soms kunnen slangen en leidingen bezwijken of is de koelvloeistof (alleen in vloeistof-naar-lucht intercoolers) verontreinigd. Vaak kun je aan bovenstaande symptomen zien dat dit is gebeurd. Als er zich olie in uw intercooler heeft opgehoopt, kan het uw turbo zijn die lekt of een lek in de EGR-koeler, wat ook kan bijdragen aan een opeenhoping van afzettingen.
Schoonmaken of niet schoonmaken

intercooler reiniging

Het is mogelijk om zelf het reinigen van de intercooler aan te pakken, maar hiervoor helpt het als je al goed thuis bent in systemen met een turbocompressor. De reiniging kent een aantal stappen.

Om de intercooler schoon te maken, moet deze eerst uit de auto worden gehaald. Soms kan dit het verwijderen van de voorbumper omvatten, afhankelijk van waar deze is gemonteerd.

Let er bij het verwijderen op dat u eventuele slangen en leidingen loskoppelt. Verwijder na het demonteren alle resterende afdichtingen of doorvoertules die kunnen worden beschadigd door reinigingschemicaliën.

Spuit de buitenkant en inlaten van de intercooler in met ontvetter om smurrie of vuil voor te bereiden voor verwijdering. Daarna kunt u aceton of kerosine gebruiken om de intercooler uit te spoelen. Plaats in een bak en giet de vloeistof door de inlaat, schud het een beetje en laat het dan ongeveer 15 minuten staan. Giet het uit zodra deze tijd is verstreken. U kunt deze stap een paar keer herhalen totdat het reinigingsmiddel er helder uit komt. Je kunt ook spiritus gebruiken om de binnenkant verder schoon te maken

C&E Turbo Chargers:
de turbo revisie
specialist.

Meer informatie nodig? Neem dan gerust even contact op met onze medewerkers.
Wil je meer weten?