Tel. Netherlands 033 - 202 22 95 | International +31 - 33 - 202 22 95

turbo geschiedenis

Een turbo wordt tegenwoordig met name toegepast om brandstofverbruik te verminderen en de uitstoot van CO2 terug te brengen.

De Geschiedenis van de Turbo

In 1885 en 1896 onderzochten Gottlieb Daimler en Rudolf Diesel de mogelijkheden om het vermogen van de motor te verhogen en het brandstofverbruik te verminderen door gecomprimeerde lucht in de motor te brengen. Maar het was de Zwitser Alfred J. Buchi die in 1925 het eerste succes boekte met de uitlaatgas turbo. Het resultaat? Een vermogenswinst van 40%. De turbo werd officieel geïntroduceerd in de industrie.

In den beginne werden turbo's enkel gemonteerd op grote (scheeps)motoren. Pas in 1938 werd de eerste turbomotor voor een truck gefabriceerd door Swiss Machine Works Saurer.
De jonge turbo ging terug in de revisie toen Chevrolet Corvair Monza en de Oldsmobile Jetfire in 1962 als eerste op de Amerikaanse markt werden geïntroduceerd en direct ook weer verdwenen omdat de motor niet betrouwbaar was. De turbo was nog niet klaar.
Na de eerste oliecrisis in 1973 werden dan toch de eerste turbo's geaccepteerd op commerciële motoren (trucks). Tot dan wogen de hoge investeringskosten van de turbo niet op tegen de brandstofbesparing. De carrière van de turbo nam een vlucht toen eind jaren '80 de emissie-eisen aanzienlijk strenger werden. Steeds meer trucks werden met turbomotoren uitgerust. Tegenwoordig zijn praktisch alle trucks voorzien van een turbomotor.
In de jaren '70 hadden pioniers in de autosport, en met name in de Formule 1, de turbo al geadopteerd om zijn resultaten. Hierdoor won de turbo in de personenwagen aan populariteit. Het woord turbo kwam dan ook erg in de mode. Welhaast elke autofabrikant had in deze tijd minstens één topmodel met een turbo benzinemotor. Desondanks nam dit fenomeen ook weer af omdat nog altijd de turbo geen economisch voordeel bood.

Dan, in 1978 komt de eerste echte doorbraak voor de turbo in personenwagens als Mercedes Benz de 300 sd uitbrengt. Enkele jaren later, in 1981, volgt Volkswagen met de Golf turbo diesel. Door het gebruik van de turbo in dieselauto's kon een dieselmotor bijna evenveel vermogen leveren als een benzinemotor zonder turbo. Bovendien werd de uitstoot van schadelijke stoffen aanzienlijk teruggebracht!
Tegenwoordig wordt een turbo op een benzine motor niet alleen meer gemonteerd om vermogenswinst te maken. Hoofdredenen nu zijn de besparingen op brandstofverbruik en het verminderen van de uitstoot van CO2. Voor praktisch elke motor kun je vandaag de dag een geschikte turbocharger kopen. Mede door het gebruik van duurzaam materiaal leent de turbo zich tot jaren na gefabriceerd te zijn voor revisie.

C&E Turbo Chargers:
de turbo revisie
specialist.

Meer informatie nodig? Neem dan gerust even contact op met onze medewerkers.
Wil je meer weten?